בית / עקירת שיני בינה כלואות

עקירת שיני בינה כלואות

עקירת שיני בינה כלואות או עקירה של שן בינה המצויה בבקיעה חלקית יכולה להיות מורכבת מאוד ולדרוש פעולה ניתוחית מורכבת. בשורות הבאות תספק ד"ר טל ברג, רופאת שיניים מומחית לרפואת הפה, תמונת מצב אודות המצבים הפתולוגים השונים אותן הן יוצרות, ננסה להבין מתי יש לעקור שיני בינה ומה הפעולות שדרושות לשם כך? ניגע בסיבוכים האפשריים ונבין האם יש צורך ברופא שיניים מומחה לצורך ביצוע הפרוצדורה (גם נבין מיהו אותו רופא הדרוש לסוג כזה של עקירה). מאחלים לכם קריאה נעימה ומודים לכם על הסבלנות. בכל שאלה נוספת או ייעוץ מקצועי מוזמנים ליצור איתנו קשר.

מי את בכלל שן הבינה, ואם את כזו חכמה אז מדוע את גורמת לי לכאב?

שן בינה היא הטוחנת השלישית בקשת השיניים. עם ההתפתחות והשינויים האבולוציוניים שעבר האדם, נוצר מצב שבו להרבה אנשים אין מקום לבקיעה מסודרת של שיניים אלו. כאשר שן בינה בוקעת לחלל הפה בעמדה נכונה בקשת השיניים, היא מהווה חלק חשוב מכוח הלעיסה ויש לשמור עליה ככל האפשר.

מהי שן בינה כלואה ואיך משחררים אותה?

שן בינה כלואה היא שן שנשארה "תקועה" בתוך הלסת, ולרוב מסיבה של חוסר מקום, לא בקעה לחלל הפה.

שיני בינה כלואות עלולות לפתח סביבן ציסטות וגידולים, שלרוב לא מתגלים אלא בשלבים מאוחרים, כאשר נגרם נזק גדול לעצמות הלסת ולשיניים הסמוכות.

לכן, יש צורך בביצוע צילום פנורמי ראשון ובדיקה ספציפית של שיני הבינה כבר בגיל 15.

שיני בינה – תסמינים, סיבות וטיפול

לשיני הבינה יכולים להיות מספר מצבים פתולוגיים שבהם הן בוקעות:

• בקיעה מלאה של שן בינה אולם בעמדה בעייתית ובמנח בעייתי (כמו למשל בקיעה בשכיבה או בזוית).

• בקיעה חלקית של שן בינה, שמותירה כיסוי נרחב של החניכיים על השן ואז נוצר כיס. כאשר שן בינה בוקעת רק בצורה חלקית לחלל הפה, היא חשופה לזיהומים ולדלקות וגורמת לכאבים עד כדי זיהומים מסכני חיים של הראש והצוואר.

כאבים שיני בינה

כולנו מזדהים עם התחושה הנוראה הזו..כאבים של שן בינה

• שן בינה כלואה במלואה בלסת במנחים בעייתיים – אם קרוב לתעלת העצב הנותן תחושה לשפה ולסנטר, אם בתוך הסינוס המקסילרי בלסת העליונה או אם קרוב לשן הטוחנת השנייה עד כדי ספיגה שלה.

• בקיעה תקינה של שיני הבינה אולם בעמדה שאינה מאפשרת צחצוח תקין וניקוי שלהן, ואז מתפתחת עששת ("חור" בשן) עמוקה הגורמת לזיהום ולכאבים.

עקירה של שן בינה – אבחון וניתוח הסיטואציה

כאשר מאובחנת שן באחד מהמצבים הנ"ל, ההמלצה תהיה עקירה. שן בינה פתולוגית גורמת לכאבים, דלקות וזיהומים, וכן עלולה לפתח ציסטות וגידולים בתוך הלסת. ישנם אפילו מקרים שבהם שן בינה מפריעה להתפתחות ולתיפקוד הטוחנת השנייה ולעיתים, בצער רב, יש לעקור את שתי השיניים הטוחנות, מה שפוגע משמעותית ביכולת הלעיסה של המטופל.

בחלק מהמקרים לא יהיה מנוס מביצוע עקירה כירורגית של שן בינה אך כמובן יש לבחון כל מקרה לגופו. לפני עקירת שן בינה יש לשקול האם ניתן להסתפק בדימות המתבסס על צילום פנורמי בלבד או שיש לבצע גם CT מיוחד להדגמת שיני הבינה, המנח שלהן בלסת והיחס שלהן למבנים אנטומיים סמוכים. יש לזכור ש – CT כרוך בקרינה לא מבוטלת, ולא תמיד יש הצדקה לביצועו.

ככל שגיל המטופל צעיר יותר, כך העקירה קלה יותר. לכן, ההמלצה היא להעריך את מיקום ומנח שיני הבינה כבר בגילאים 15-16 ולהוציאן מיידית.

אצל חולים מורכבים, הסובלים ממחלות כמו סוכרת, מחלות לב, מחלות הפוגעות במערכת החיסון, וכן חולים אונקולוגיים, שיני בינה פתולוגיות הן הראשונות שעושות סיבוכים קשים וזיהומים ואז, קשה יותר לבצע ניתוחים להוצאתן.

עקירת שן בינה כלואה במלואה או בבקיעה חלקית מצריכה ניתוח, שעלול להיות, כמו כל ניתוח, כרוך בסיבוכים ובהשלכות לטווח ארוך.

סיבוכים נפוצים של עקירות שיני בינה:

• עקירה כירורגית של שן בינה יכולה להיות מלווה בקושי בפתיחת הפה ונפיחות באתר הניתוח – לרוב סיבוך שכיח שחולף תוך שבועיים ממועד העקירה.
  • "בריחה" של שן בינה עליונה אל תוך הסינוס המקסילרי – מחייב פתיחה מידית של הסינוס והוצאה מידית של השן.
  • פגיעה זמנית או קבועה בעצב הנותן תחושה לשפה ולסנטר. לכן, עקירת שן בינה תהיה עדינה ככל האפשר, לאחר הערכה מעמיקה של הפרוצדורה באמצעות דימות תלת מימדי (CT).
  • פגיעה בעצב הנותן תחושה למחצית מהלשון – אצל כחמישית מהאוכלוסייה העצב עובר מאוד בסמוך לחניכיים ולשן הבינה.
  • שברים של הלסת התחתונה והעליונה אם מבצעים עקירת שן בינה בצורה אגרסיבית מדי. שבר של הלסת מחייב תיקון מיידי.

כירורג פה ולסת לעקירת שיני בינה

לאור כל זאת, עקירת שיני בינה צריכה להיעשות על ידי כירורג פה ולסת מומחה, בעל ניסיון בעקירות כאלו.
כירורג פה ולסת הוא הדמות המקצועית ביותר לסוג כזה של טיפול.

רופא שיניים כירורג פה ולסת מתמודד עם אלפי מקרים של שיני בינה ובאמתחתו הידע והניסיון להתמודד עם מקרים מורכבים מאוד. כמו כן, הניסיון שרכש עוזר לו לשכלל את ההתמודדות גם עם מקרים קלים יותר ולהפוך את הטיפול בהם למהירים ומוצלחים הרבה יותר.

עקירת שן בינה כלואה - מומחים

עקירה כירורגית על ידי מומחים – נראה ומרגיש אחרת..

מרפאת שיניים מומחים בכרמיאל לביצוע עקירות שיני בינה

אצלנו, במרפאת שיניים מומחים בכרמיאל – טל ברג, ניתן לקבוע תור לבדיקה של שיני הבינה, הכוללת הסברים והערכה ע"י רופאה מומחית למחלות חלל הפה לגבי צורך בהוצאת שן הבינה. יש להגיע עם צילום פנורמי עדכני.

רופאת שיניים מומחית לעקירות

ד"ר טל ברג – רופאת שיניים מומחית המלווה את כל הפרוצדורה במרפאה

עקירת שיני בינה במרפאתנו מתבצעת על ידי כירורג פה ולסת בכיר, בעל ניסיון רב בניתוחים אלו.
העבודה המולטי-דיספלינרית והשילוב של מספר רופאים מומחים המבצעים סיעור מוחות בנוגע למקרה הפרטי מהווים יתרון עצום עבור קהל המטופלים. ראייה רחבה של מספר רופאי שיניים מומחים מבטיחה כי עקירת השן היא המפלט האחרון וכי יעשה כל מאמץ על מנת להציל את השיניים הבריאות.

מרפאת שיניים מומחים בצפון, יחידה מסוגה, המבצעת טיפולי שיניים לחולים מורכבים, רפואת שיניים כללית וטיפול מסור לחלל הפה. רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, מומחה פה ולסת, מומחית ליישור שיניים ורופאת שיניים מומחית לילדים.

למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
למידע נוסף וייעוץ מקצועי X