בית / כאבים בלסת

כאבים בלסת

כאבים בלסת (TMD) שכיחים מאוד ולא אגזים אם אומר שכמעט כל האוכלוסייה חווה כאבים כאלו בשלב מסוים בחיים. הטיפול בכאבים כאלו כולל פיזיותרפיה, משככי כאבים ופעילות להפחתת מתח נפשי ולעיתים אף טיפול פסיכולוגי בשיטת CBT. במקרים קיצוניים, שבהם ההרגלים גורמים גם לנזק למשנן, אני ממליצה לבצע סד לילה קשיח, המאוזן בצורה נכונה. לפניכם כל המידע לגבי אבחון וטיפול בכאבים בלסת.

כאבים במפרק הלסת

הפרעות בתנועת מפרקי הלסתות הינן פחות שכיחות וכוללות בעיות בתנועת הדיסק בתוך מפרק הלסת ומחלות מפרקים דלקתיות המערבות את מפרק הלסת עצמו. בעיות בתנועת הדיסק (Disc displacement with or without reduction) שנמצא בין הלסת התחתונה ובסיס הגולגולת, מתבטאות בהגבלה אמתית בפתיחת הפה, כאבים חזקים במפרק הלסת – לרוב בזמן תנועה, קולות הנשמעים ממפרקי הלסת כדוגמת "קליקים" וקריפיטציות (הנובעות משיוף של עצם בעצם). במקרים חמורים, יש פריקה של הלסת, כאשר המטופל אינו יכול לסגור או לפתוח את הפה.

אבחון כאבים בלסת

הסיבה השכיחה ביותר לכאבי פנים ולסתות היא מתח נפשי. מדובר בכאבים חזקים, לעיתים ממש מדמים כאבי שיניים, באזור אמצע הפנים, הרקות והאזנים. לעיתים מקרינים אל מפרק הלסת עצמו ומכאן המחשבה המוטעית שמדובר בכאבים ממקור מפרק הלסת. מקור הכאב הוא נקודות טריגר בשרירי הלעיסה, הנובעים ממתח, הרגלים (חריקת שיניים, הידוק שיניים, לעיסה מרובה של מסטיק, כסיסת ציפורניים ועוד). יש חשיבות רבה באבחנה מדויקת של הבעיה הנעשית על ידי בדיקה קלינית של רופא שיניים מומחה ברפואת הפה, המשלב לעיתים אמצעי דימות כמו MRI שנעשה בפרוטוקולים מסוימים ומפוענח על ידי מומחים בתחום.

טיפול בכאבים בלסת

הטיפול בהפרעות אלו כולל פיזיותרפיה, שימוש במשככי כאבים ואם אין הטבה בטיפול השמרני, הטיפול מתקדם לשטיפה של מפרקי הלסת הנעשה בהרדמה כללית (ארתרוסקופיה) על ידי כירורג פה ולסת, שמתמחה בניתוחי מפרקים. לאחר הניתוח, יש צורך בהתאמה של סד לילה מיוחד, לתקופה של 6 שבועות, המבוצע על ידי רופא שיניים מומחה ברפואת חלל הפה.

מחלות הקשורות לדלקת במפרק הלסת

מחלות מפרקים דלקתיות, המערבות את מפרקי הלסת, הינן נדירות יותר ומהוות פגיעה קשה מאוד באיכות החיים. לרוב מדובר במחלות ראומטולוגיות כמו אוסטיאוארטריטיס, Rheumatoid Arthritis מגיל הילדות, פסוריאזיס הפוגעת במפרקי הלסת, מחלת קרוהן וכיו"ב. הפגיעה במפרקי הלסת גורמת להגבלה קשה בפתיחת הפה, הפרעות נשימה בשינה, קושי בביצוע טיפולי שיניים (וכתוצאה מכך – כאבי שיניים קשים) ובסופו של דבר – הרס של מפרקי הלסת. יש חשיבות רבה מאוד לאבחנה מדויקת על ידי מומחה ברפואת הפה, הכוללת ביצוע של CT של מפרקי הלסת, אבחון הבעיה וטיפול מהיר. הטיפול במחלות ראומטולוגיות של מפרק הלסת הינו ניתוחי ארתרוסקופיה (ניתוח זעיר פולשני של מפרק) ובמקרים קיצוניים – החלפה של מפרקי הלסת במפרקים מלאכותיים.

במרפאה שלי בכרמיאל ניתן לקבל ייעוץ וטיפול בכל בעיות מפרקי הלסת, כולל ייעוץ לגבי ניתוחים של מפרקי הלסת, סובלים מכאבים? צרו אתנו קשר!