טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים

בית / טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים

חולים אונקולוגיים מהווים אתגר טיפולי לרופא השיניים. לרופא השיניים תפקיד חשוב מאוד בזמן הטיפולים ואחריהם.

1. עם גילוי המחלה, יש להכין את החולה בצורה מיידית לטיפולים תוך התייעצות עם האונקולוג המטפל. יש להתאים טיפולי שיניים לחולים אונקולוגים לפרוטקול הטיפולי שהומלץ ע"י האונקולוג. בשלב הזה, מבצעים סילוק מוקדי זיהום באופן הדחוף ביותר:
  • הוצאת שיניים בעייתיות (שיניים שמפרישות מוגלה, רקובות, עם מחלת חניכיים מתקדמת)
  • טיפול במחלת חניכיים פעילה
  • ניקוי יסודי ע"י שיננית
  1. בזמן הטיפולים, יש לטפל בתופעות הלוואי של הטיפול. כימותרפיה גורמת לפצעים בחלל הפה, הקרנות לחלל הפה גורמות לדלקת קשה של ריריות הפה, לפטריה בפה ולהרס בלוטות הרוק.
    יש לטפל בזיהומים כמו פיטריה או הרפס.

רופא שיניים לחולה אונקולוגי

חייב להיות קשר רציף בין האונקולוג המטפל לבין רופא השיניים, שכן במקרים שבהם יש פצעים קשים המונעים מן החולה לאכול ולשתות, יש צורך באישפוז למתן נוזלים.

1. סיום הטיפול הוא השלב המאתגר. כעת צריך להתמודד עם הנזקים,שחלקם בלתי הפיכים, לשיניים ולחלל הפה.

יש חולים שנוטלים תרופות (כמו ארדיה/זומרה) שלא מאפשרות טיפולי שיניים מסוימים (כמו עקירות שיניים וניתוחים), יש חולים הסובלים מסיבוכים כמו נמק של עצמות הלסת על רקע תרופות או הקרנות.

חולים שסובלים מסרטן חלל הפה ועברו הקרנות לחלל הפה סובלים מיובש קשה (בשל פגיעה בבלוטות הרוק) ועלולים לאבד את כל השיניים תוך זמן קצר יחסית. יש לבצע טיפולי שיניים ע"פ הפרוטוקולים המקובלים בחולים אלו וכן לשמור על תחזוקה שוטפת.

רק רופא שיניים בעל מומחיות ברפואת הפה מסוגל להבין, לאבחן ולהתמודד עם תופעות אלו.
לחולים אונקולוגיים יש זכאות להחזרים עבור טיפולי שיניים מקופות החולים ע"פ קטגוריות שונות. ההחזרים ניתנים ללא קשר למרפאת השיניים בה החולה בוחר לטפל.

טיפולי שיניים חולים אונקולוגים
נמק של הלסת העליונה בעקבות שתלים דנטליים שנעשו בחולה הנוטל "זומרה"