אבחון מוקדם של סרטן חלל הפה

בית / רפואת הפה / אבחון מוקדם של סרטן חלל הפה

סרטן חלל הפה – קבוצה של מחלות ממאירות שיכולות לבוא לידי ביטוי ברירית הפה, בלוטות הרוק, בלוטות הלימפה, עצמות הלסת ומשאריות התפתחותיות של השיניים.

בעשרים השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשכיחות המחלה וכיום סרטן הפה הוא הרביעי בשכיחותו בעולם. בנוסף, הוא מופיע בגילאים צעירים, כבר בעשורים שני ושלישי.

סרטן הפה תסמינים

הגידול הנפוץ ביותר של סרטן הפה נקרא Squamous Cell Carcinoma ומקורו ברירית המצפה את חלל הפה. המיקום הנפוץ ביותר הוא צידי הלשון, בעיקר בשליש האחורי, ברצפת הפה ובשפתיים, אולם הוא יכול להתבטא גם בחניכיים, ריריות הלחי, החך הקשה והרך.

גידולים ממאירים של חלל הפה שולחים גרורות לבלוטות לימפה תת לסתיות ובצוואר.

גורמי הסיכון לסרטן חלל הפה

גורמי הסיכון לסרטן חלל הפה הם עישון על כל סוגיו (סיגריות, סיגרים, מקטרות, נרגילות וכדומה), אלכוהול וכנראה וירוס הפאפילומה. הרבה מקרים מופיעים לצערנו גם ללא גורמי סיכון ידועים.

סרטן הפה יכול להופיע גם בשפה התחתונה וזאת בעקבות חשיפה לשמש.

ישנם נגעים בחלל הפה שהם טרום ממאירים, שעלולים להפוך להיות סרטניים. נגעים כאלו כוללים כתמים אדומים ולבנים בריריות הפה, מצבים כמו ליכן פלנוס ונזקי שמש על השפה התחתונה.

חברי קופת חולים מכבי?
טיפולי שיניים לחולים מורכבים ובהרדמה כללית – באסותא רמת החייל ת"א.
לתיאום תור נא לצלצל לטלפון של מוקד מכבידנט

* משתייכים לקופת חולים אחרת? צרו אתנו קשר ישירות בטלפון: 072-3943212

טיפול במחלת סרטן הפה

הטיפול בסרטן הפה כולל ניתוחים קשים, כימותרפיה והקרנות.

ההקרנות עלולות לגרום פגיעה בבלוטות הרוק וכתוצאה מכך, פגיעה בחניכיים, פגיעה בשיניים וקושי בלעיסה ובליעה. לכן, במידה ואובחנתם, חשוב לבקר במרפאת שיניים המתמחה בטיפולי שיניים לחולי סרטן.

למרות שסרטן חלל הפה ניתן לגילוי מוקדם, בגלל חוסר מודעות הוא מתגלה לרוב בשלבים מתקדמים. זכרו, בדיקת ריריות הפה היא באחריות רופא השיניים המטפל והוא אמור לשלוח להמשך בירור אם צריך.

אנשים שלהם גורמי סיכון לסרטן הפה כדוגמת מעשנים, צריכים להיות בביקורת קבועה אצל רופא שיניים מומחה ברפואת הפה.

יש לזכור כי פצע בחלל הפה שאין לו גורם ברור ושלא חולף תוך שבועיים, חייב בירור וביופסיה אצל מומחה ברפואת הפה/כירורג פה ולסת.

סרטן חלל הפה