אבחון וטיפול במחלות הפה

בית / רפואת הפה / אבחון וטיפול במחלות הפה

ישנן מחלות עור רבות הפוגעות גם בריריות חלל הפה. הנפוצה מכולן היא מחלת ליכן פלנוס (ילפת שטוחה או Lichen Planus). זוהי מחלה המתבטאת בארבע צורות עיקריות: הצורה הלבנה, הצורה האדומה (אטרופית), הצורה האירוזיבית והצורה הכיבית.

ליכן פלנוס – Lichen Planus

לרוב, ליכן פלנוס מתבטאת כנגעים רשתיים, לבנים, שאינם מתקלפים על ריריות הפה והלשון. בצורות הקשות יותר, נוצרים כיבים ושלפוחיות קטנות המלווים באטרופיה (הפיכה של הריריות לדקות יותר) ואודם. היא עלולה לגרום לצריבה בחלל הפה ולכאבים.

ליכן פלנוס עלולה לערב גם את החניכיים וליצור דלקת וקילוף שלהם, ומכאן השם – desquamative gingivitis.

ישנן צורות של המחלה שעלולות להפוך לממאירות (סרטניות) ולכן חשוב להיות במעקב רופא שיניים מומחה בתחום רפואת הפה אחת לחצי שנה לפחות.

מחלות עור נוספות הפוגעות בחלל הפה:

פמפיגוס וולגריס

מחלת עור נוספת הפוגעת בחלל הפה היא פמפיגוס וולגריס (Pemphigus Vulgaris). מדובר במחלת עור שלפוחיתית, המתפרצת קודם בחלל הפה ואח"כ מתפשטת לגוף כולו. זוהי מחלה אוטואימונית, בה הגוף מייצר נוגדנים כנגד מבנים באפיתל – השכבה החיצונית של העור. ללא טיפול, המחלה מביאה למוות של החולים בה.

מחלות עור אחרות המתבטאות בחלל הפה הן מחלות שלפוחיתיות מקבוצת הפמפיגואידים. בניגוד לפמפיגוס, כאן הנוגדנים נוצרים כנגד החיבור בין השכבה החיצונית לשכבת הביניים בעור ובריריות. מחלות אלו אינן מסכנות חיים, אולם הן עלולות לתקוף את העיניים ולגרום לעיוורון.

טיפול במחלת ריריות

בכל הופעה של שלפוחיות ופצעים בחלל הפה, חשוב לאבחן בזמן ולקבל טיפול. הטיפול מתבסס על סטרואידים ותרופות המדכאות את מערכת החיסון.

לעיתים, הפצעים הקשים בחלל הפה עלולים להרתיע את המטופלים מלצחצח שיניים או ללכת לרופא השיניים, מה שגורם להחמרה של המחלה, לכאבים ואי נוחות.

המשותף לכל מחלות חלל הפה הוא הצורך בהיגיינה אוראלית קפדנית – צחצוח שיניים יעיל והרחקת רובד, ניקוי יסודי אצל השיננית לפחות אחת ל – 3 חודשים וטיפולי שיניים שוטפים.

חוסר בהיגיינה אוראלית, זיהומים בחלל הפה (אם מדובר על שיניים הרוסות או על מחלת חניכיים לא מטופלת) – מחמירים את התבטאות מחלת העור וגורמים לקושי ניכר בתפקוד היום-יומי.

יחד עם הטיפול בשיניים, יש לשלב טיפול מקומי, אם זה בסטרואידים, טיפול נגד פטרת שמחמירה את התבטאות המחלה או טיפולים מקומיים אחרים המתבססים על משחות, הזרקות מקומיות ושטיפות. היתרון הגדול בטיפול מקומי הוא מיעוט יחסי של תופעות לוואי בהשוואה לטיפול סיסטמי בכדורים או בעירוי.

לעיתים נרתעים רופאי שיניים רבים מלטפל בחולים הללו, ולכן מומלץ לעשות את טיפולי השיניים אצל רופא שיניים מומחה ברפואת הפה.

יתרון נוסף של מומחה ברפואת הפה הוא היכולת לשלב טיפול במחלה עם טיפולי השיניים וכן נטילת ביופסיות במקרה הצורך, כאשר יש חשד למחלות קשות יותר.

סובלים מכאבים בפה? מוזמנים לקבוע אצלנו תור לייעוץ אצל ד"ר ברג, מומחית ברפואת הפה, אשר תאבחן ותיתן לכם את הטיפול המקצועי ביותר כך שלא תסבלו יותר מכאבים.

ליכן פלנוס של חלל הפה
בתמונה – ליכן פלנוס של חלל הפה.

צרו איתנו קשר והסירו דאגות