אבחון וייעוץ לגבי בעיות מפרק הלסת (TMJ)

בית / רפואת הפה / אבחון וייעוץ לגבי בעיות מפרק הלסת (TMJ)

מפרק הלסת (Temporomandibular Joint או בקיצור TMJ) מחבר בין הלסת התחתונה והגולגולת.

מדובר במבנה אנטומי יחסית מורכב המורכב מעצמות (עצם הלסת התחתונה ושקע מיוחד בעצם הגולגולת), סחוס המצפה את חלקי העצם הבאים במגע, ובינהם דיסק אשר מקנה למפרק את יכולת התנועה. כל המפרק מכיל נוזל סינוביאלי.

ההפרעה השכיחה ביותר היא כאבים ממקור שרירי הלעיסה, המקרינים לאיזור המפרק (איזור האוזן). בדר"כ כאבים אלו נובעים ממתח וחרדה ומאמץ לא טבעי של השרירים כמו לעיסת מסטיק, הידוק שיניים או חריקת שיניים.

הכאבים יכולים להיות חזקים, בעיקר בבוקר ואחרי פעילות מאומצת (למשל נהיגה) ויכולים להתבטא ככאבי שיניים לא ספציפיים, כאבי אזניים ולעיתים אפילו כאב ראש.

הטיפול מבוסס על שיכוך כאבים תרופתי (נטילה מסודרת של משככי כאבים אנטי דלקתיים), התאמה של סד לילה אצל רופא השיניים ודיקור של איזור המפרק והשרירים.

ישנן תופעות שבהן הדיסק יוצא ממקומו – פריקה של הלסת. ברוב הפעמים הדיסק יחזור למקום (פריקה עם תיקון) ובמקרים אחרים, הלסת עלולה "להתקע" במצב פתוח או סגור. אז יש לגשת לחדר המיון ולשחררה ע"י כירורג פה ולסת/מומחה ברפואת הפה.

מפרק הלסת יכול להיפגע ממחלות מפרקים שונות כמו לופוס, אוסטיאוארטריטיס, פסוריאזיס וכד'. מחלת הסקלר ודרמה למשל, מתאפיינת בפגיעה כל כך קשה במפרק עד כדי חוסר יכולת לפתוח את הפה.

הטיפול במחלות אלו מתבסס על טיפול סיסטמי בתרופות המדכאות את התהליך הדלקתי כמו סטרואידים וטיפולים ביולוגיים חדשניים.

איבחון בעיות במפרק הלסת מתבסס על בדיקה יסודית אצל רופא שיניים, עם שילוב של צילומים: צילום פנורמי פשוט יכול להדגים את איזור המפרק ובמידת הצורך מבצעים טומוגרפיה ממחושבת (CT). כאשר יש חשד למעורבות של הדיסק, יש לבצע MRI של מפרקי הלסת.

לסת