אבחון וייעוץ לגבי בעיות במפרק הלסת (TMJ)

בית / רפואת הפה / אבחון וייעוץ לגבי בעיות במפרק הלסת (TMJ)

מפרק הלסת נקרא באנגלית Temporomandibular Joint או בקיצור – TMJ.

מדובר במבנה אנטומי יחסית מורכב המורכב מעצמות (עצם הלסת התחתונה ושקע מיוחד בעצם הגולגולת), סחוס המצפה את חלקי העצם הבאים במגע, וביניהם דיסק אשר מקנה למפרק את יכולת התנועה.

כל המפרק הוא סטרילי ומכיל נוזל סינוביאלי. את מפרק הלסת מפעילים שרירי הלעיסה, הפותחים וסוגרים את הפה, שהם שרירים גדולים ומאסיביים.

כאבים במפרקי הלסת ובשרירי הלעיסה מתבטאים בכאבי פנים לא ספציפיים, המקרינים לאוזן ולראש, לרוב בזמן פתיחה של הפה ואכילה ולעיתים אפילו מתבטאים בתחושה של נוקשות בבוקר, עם ההתעוררות מהשינה.

בדר"כ כאבים אלו נובעים ממתח וחרדה ומאמץ לא טבעי של השרירים כמו לעיסת מסטיק, הידוק שיניים או חריקת שיניים.

מעל 90% מכאבים המתבטאים באיזור מפרקי הלסת – מקורם בשרירי הלעיסה והם תוצאה של הרגלים (לעיסת מסטיק, הידוק שיניים, חריקת שיניים). אין פיתרון קסם להפסקת הרגלים אלו, למעט הפחתת מתח, הקפדה על שינה טובה והפסקת לעיסת מסטיק.

האבחנה מתבססת על בדיקה קלינית וצילום פנורמי.

סד לילה קשיח יכול להפחית את המגע של הלסתות אחת בשניה בלילות ולגרום להרפיה של שרירי הלעיסה ולהפחית את הכאב. יש לבצע סד לילה קשיח רק אחרי שלילת בעיות ממקור שיניים / חניכיים ולהקפיד על איזון מתאים של הסד. סד שאינו מתאים למטופל.ת עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים למנשך ולסגר.

פיזיותרפיה טובה של שרירי הלעיסה, אצל מומחה.ית בתחום יכוליה להקל משמעותית על הכאבים עם או בלי סד.

טיפולים תרופתיים לכאב ממקור שרירי הלעיסה מתבססים על תרופות הרגעה ומצב רוח, אולם יעילותם מוגבלת והם בעלי תופעות לוואי.

בעיות במפרק הלסת

בניגוד לבעיות שרירי לעיסה, בעיות של מפרק הלסת עצמו נדירות יותר. תופעות כמו פריקה של הלסת, פגיעה במפרק ע"י מחלה דלקתית מקומית (אוסטיאוארטריטיס) או כללית (לופוס, דלקת מפרקים שיגרונית, דלקת מפרקים פסוריאטית ועוד) היא לא שכיחה אבל קיימת ומחייבת איבחון מוקדם על מנת שלא לגרום לנזק למפרק ולפגיעה בפתיחת הפה.

האבחנה מתבססת על בדיקה קלינית, צילומים מתאימים וסריקת MRI.

הטיפול בבעיות הנובעות ממפרק הלסת בעצמו מתבסס על טיפול שמרני וטיפול כירורגי. הטיפול השמרני דומה לטיפול בכאב ממקור שרירי: סד לילה קשיח שהותאם אישית למטופל ופיזיותרפיה טובה ע"י מומחה.ית בתחום.

הטיפול הכירורגי כולל שטיפה של המפרק, ארתרוסקופיה וניתוח מפרק פתוח – הכל ע"פ חומרת הממצאים.
בכל מקרה, הטיפול הכירורגי חייב להיות מלווה בטיפול תרופתי, פיזיותרפיה מתאימה וסד לילה במידת האפשר.

טיפול בבעיות מפרק הלסת הנובעות עקב מחלה כללית, כמו דלקת מפרקים שגרונית, מתבסס על טיפול סיסטמי בתרופות המדכאות את התהליך הדלקתי כמו סטרואידים וטיפולים ביולוגיים חדשניים.

בילדים, מפרק הלסת הינו אתר שכיח מאוד, ולעיתים אף יחיד, להתבטאות מחלת מפרקים כללית – Juvenile Idiopathic Arthritis – JIA. קיימת חשיבות עצומה לאיבחון מוקדם וטיפול במפרק הלסת במחלה זו, שכן מפרקי הלסת הפגועים עלולים לגרום לפגיעה משמעותית במנשך, בסגר ובמראה הפנים.

איבחון בעיות מפרקי לסת מתבצע במרפאתינו ע"י מומחית ברפואת הפה. במידת הצורך, נעשה בירור מלא הכולל סריקת MRI של המפרק. ד"ר ברג מנוסה מאוד בפיענוח סריקות MRI של מפרק הלסת ומפענחת בעצמה את הסריקות.

במרפאתינו, ד"ר ברג מאבחנת בדיוק את סוג הכאב (מפרקי / שרירי),מבצעת סדי לילה מתאימים כולל איזון והתאמה אישית למטופל, מנהלת את הטיפול השמרני (הקשר עם פיזיותרפיה ורופא.ת משפחה / ראומטולוג) ובמידת הצורך שולחת לסריקות MRI מתאימות כולל הפיענוח. המקרים המתאימים נשלחים לניתוחי המפרק המתאימים, בתיאום מראש עם הכירורג.

סובלים מבעיות מפרק הלסת? מוזמנים לקבוע אצלנו תור לייעוץ אצל ד"ר ברג, מומחית ברפואת הפה, אשר תיתן את המענה המקצועי ביותר.

רופא פה ולסת
לסת