אבחון וייעוץ לגבי בעיות מפרק הלסת (TMJ)

בית / רפואת הפה / אבחון וייעוץ לגבי בעיות מפרק הלסת (TMJ)

בעיות במפרק הלסת (שמו של המפרק – Temporomandibular Joint או בקיצור TMJ) אשר מחבר בין הלסת התחתונה והגולגולת הן שכיחות יחסית וזאת עקב המבנה המיוחד שלו.

מדובר במבנה אנטומי יחסית מורכב המורכב מעצמות (עצם הלסת התחתונה ושקע מיוחד בעצם הגולגולת), סחוס המצפה את חלקי העצם הבאים במגע, וביניהם דיסק אשר מקנה למפרק את יכולת התנועה. כל המפרק מכיל נוזל סינוביאלי.

ישנן מספר בעיות במפרק הלסת כאשר ההפרעה השכיחה ביותר היא כאבים ממקור שרירי הלעיסה, המקרינים לאיזור המפרק (איזור האוזן). בדר"כ כאבים אלו נובעים ממתח וחרדה ומאמץ לא טבעי של השרירים כמו לעיסת מסטיק, הידוק שיניים או חריקת שיניים.

הכאבים יכולים להיות חזקים, בעיקר בבוקר ואחרי פעילות מאומצת (למשל נהיגה) ויכולים להתבטא ככאבי שיניים לא ספציפיים, כאבי אזניים ולעיתים אפילו כאב ראש.

בעיות מפרק הלסת

בעיות מפרק הלסת דורשות טיפול המבוסס על שיכוך כאבים תרופתי (נטילה מסודרת של משככי כאבים אנטי דלקתיים), התאמה של סד לילה אצל רופא שיניים ודיקור של אזור המפרק והשרירים.

ישנן תופעות שבהן הדיסק יוצא ממקומו – פריקה של הלסת. ברוב הפעמים הדיסק יחזור למקום (פריקה עם תיקון) ובמקרים אחרים, הלסת עלולה "להיתקע" במצב פתוח או סגור. אז יש לגשת לחדר המיון ולשחררה ע"י כירורג פה ולסת/מומחה ברפואת הפה.

מפרק הלסת יכול להיפגע ממחלות מפרקים שונות כמו לופוס, אוסטיאוארטריטיס, פסוריאזיס וכד'. מחלת הסקלר ודרמה למשל, מתאפיינת בפגיעה כל כך קשה במפרק עד כדי חוסר יכולת לפתוח את הפה.

טיפול בבעיות מפרק הלסת הנובעות עקב מחלה מתבסס על טיפול סיסטמטי בתרופות המדכאות את התהליך הדלקתי כמו סטרואידים וטיפולים ביולוגיים חדשניים.

איבחון בעיות במפרק הלסת מתבסס על בדיקה יסודית אצל רופא שיניים, עם שילוב של צילומים: צילום פנורמי פשוט יכול להדגים את אזור המפרק ובמידת הצורך מבצעים טומוגרפיה ממחושבת (CT). כאשר יש חשד למעורבות של הדיסק, יש לבצע MRI של מפרקי הלסת.

מומחה פה ולסת

במרפאתנו עובד מומחה לכירורגיה פה ולסת וחבר באיגוד האמריקאי למנתחי מפרקי לסת – ד"ר בועז פרנקל.

ד"ר בועז פרנקל מבצע ניתוחיים חדשניים של מפרק הלסת ומייעץ לגבי ניתוחי מפרק לסת, יישור שיניים ועיצוב לסתות וניתוחים מורכבים.

מוזמנים לקבוע אצלנו תור לייעוץ אצל רופאי שיניים מומחים מובילים בתחום אשר יתנו לכם את המענה המקצועי ביותר ויסייעו לכם לפתור את הבעיות מהן אתם סובלים.

לסת

למידע נוסף וייעוץ מקצועי >