בית / טיפול ביולוגי וההשלכות על השיניים

טיפול ביולוגי וההשלכות על השיניים

טיפול שיניים בזמן טיפול ביולוגי

בזמן האחרון חלה עלייה גדולה מאוד של מטופלים הנוטלים תרופות ביולוגיות ומגיעים אלינו למרפאת המומחים בכרמיאל.

מדובר על מטופלים שרופא שיניים "רגיל" (ללא התמחות). מתקשה לתת להם שירות מאחר ומצבם הרפואי מחייב ידע והבנה מעמיקה בפרוטוקול הטיפול.

 

חשוב להבהיר כי ישנם רופאי שיניים מומחים אשר עיקר הסמכתם הינה טיפול באוכלוסיית חולים בסיכון, כך שאם לא קיבלתם מענה מרופא השיניים שלכם אז כדאי לפנות אל איש המקצוע המתאים.

 

מהו טיפול ביולוגי וכיצד משפיע על טיפולי שיניים?

תרופות ביולוגיות הפכו בעשור האחרון למילה האחרונה בתחומים רבים של הרפואה: רפואת עור, ראומטולוגיה, גסטרואנטרלוגיה וכמובן אונקולוגיה.

מדובר במולקולות מתוחכמות המטפלות ספציפית במנגנון הגורם למחלה בשאיפה לכמה שפחות תופעות לוואי.

 

מולקולות מתוחכמות לטיפול ביולוגי

 

בין המחלות הנפוצות המטופלות בטיפולים ביולוגיים –

  1. מחלות עור כמו פסוריאזיס ("הומירה")
  2. מחלות ראומטולוגיות – דלקות מפרקים מסוגים שונים (כאן קיים מגוון עצום של נוגדנים ונזכיר את ה"רמיקייד", "אמברל" ו"סימפוני")
  3. מחלת קרוהן (תרופות כמו "אנטיביו", "סטלרה", "הומירה")
  4. שילוב של טיפולים ביולוגיים במחלות אונקולוגיות שונות

 

התרופה הביולוגית מתבססת על נוגדן ספציפי שתפקידו לחסל את מרכיבי מערכת החיסון האחראים למחלות הנ"ל. הבעיה הגדולה ביותר של תרופות אלו היא חשיפה של החולה המטופל בהן לזיהומים מסכני חיים כמו שחפת, צהבת ודלקות ריאה.

 

בחולים הנוטלים טיפולים ביולוגיים, מערכת החיסון מאוד מוחלשת ולכן כל זיהום בחלל הפה עלול להפוך לזיהום מסכן חיים. לפיכך, יש צורך בעבודה מאוד קפדנית תחת פרוטוקולים מחמירים שלא כל אוכלוסיית רופאי השיניים חשופה אליהם.

 

עם היוודע הצורך בטיפולים ביולוגיים יש צורך לנקוט מספר צעדים למניעה עתידית, ובכל זמן הטיפול גם זקוקים החולים לטיפולי שיניים שגרתיים שמטרתם –

 

  1. סילוק מוקדי זיהום פעילים מחלל הפה טרם תחילת הטיפול בתרופה
  2. תחזוקה שגרתית של חלל הפה והשיניים במהלך הטיפול התרופתי הביולוגי

 

חברי קופת חולים מכבי?
טיפולי שיניים לחולים מורכבים ובהרדמה כללית – באסותא רמת החייל ת"א.
לתיאום תור נא לצלצל לטלפון של מוקד מכבידנט

* משתייכים לקופת חולים אחרת? צרו אתנו קשר ישירות בטלפון: 072-3943212

 

האם מותר לעשות את כל טיפולי השיניים תחת טיפול ביולוגי?

התשובה היא כן. כל טיפולי השיניים המשמרים והשמרניים מותרים, כולל השתלות שיניים, טיפולי אסתטיקה ועוד, ללא חשש. עם זאת חשוב להקפיד ולעבוד תחת אותם תכניות הטיפול השמרניות ולוודא כי לא מתפתח שום זיהום בחלל הפה. יתר על כן, בדרך כלל נלווה הטיפול הביולוגי לתרופות אחרות, כגון: סטרואידים, מדללי דם וכד' הדורשים ידע מקצועי רב מצד רופא השיניים ומחייבים משנה זהירות.

 

טיפול שיניים תחת טיפול תרופתי

 

ומה קורה עם טיפולים כירורגיים כמו עקירות?

רצוי שלא להגיע למצב שבו יש צורך לעקור שיניים. אולם, כאשר קיים צורך כזה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת להפסיק את הטיפול הביולוגי ולעקור את השן.

לכל נוגדן יש המלצות של היצרן שלו לגבי תקופת הפסקת הטיפול והזמן שבו מותר לחזור שוב ולהתחילו מחדש.

כדאי לשים לב, שזיהומים בחלל הפה מפריעים לטיפול הרפואי הביולוגי, פוגעים ברצף הטיפול ולכן כדאי להתחיל טיפול ביולוגי אחרי סילוק כל מוקדי הזיהום הדנטליים.

 

האם מותר לבצע השתלות שיניים תחת טיפול ביולוגי?

לא קיימת ספרות מסודרת או פרוטוקול מסודר בנושא. הפרקטיקה המקובלת היא שאם מדובר בהשתלות שיניים פשוטות, ניתן לבצע אותן בתנאי שחלל הפה נקי מזיהומים ותוך כדי הפסקת הטיפול הביולוגי לתקופה מסוימת (שוב – ע"פ הנחיות היצרן של התרופה).

לגבי תכניות טיפול מסובכות יותר, יש להביא בחשבון את מחלת הרקע ממנה סובל המטופל, תרופות נוספות אותן לוקח, גורמי סיכון כמו סוכרת, עישון וכד' ולהחליט על התכנית המתאימה.

 

לסיכום,

אם אתם סובלים ממחלה הדורשת שימוש בתרופות ביולוגיות כדאי להיערך מבעוד מועד. גשו לרופא השיניים שלכם וודאו כי הוא מכיר ושולט היטב ברזי הטיפול, ובקשו שיבנה לכם תכנית טיפולי שיניים בהתאמה אישית למצבכם.

אם רופא השיניים מסרב או נמנע בשל המצב המורכב אז כדאי לפנות לרופא שיניים מומחה עם ידע בטיפול באוכלוסיות בסיכון ובחולים תחת טיפול ביולוגי.

 

תודה על הסבלנות והקריאה, מאחלים לכם בריאות איתנה, צוות מרפאת שיניים מומחים – טל ברג.

 

ד"ר טל ברג
ד״ר טל ברג

ד"ר טל ברג רופאה בכירה, מומחית ברפואת הפה, עבדה בעברה כאחראית על תחום רפואת הפה במחלקה לכירורגיה פה ולסתות במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

ד"ר ברג בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, בוגרת התמחות ברפואת הפה בביה"ס לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א ובעלת רישיון מומחה ברפואת הפה מטעם משרד הבריאות.

שתפו את המאמר עם חברים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
אולי יעניין אותך גם
זקוקים לייעוץ? צרו איתנו קשר!



    מרפאת שיניים בכרמיאל - ד"ר טל ברג
    מרפאת שיניים מומחים בצפון, יחידה מסוגה, המבצעת טיפולי שיניים לחולים מורכבים, רפואת שיניים כללית וטיפול מסור לחלל הפה. רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה, מומחה פה ולסת ורופאת שיניים מומחית לילדים.

    תפריט נגישות

    למידע וייעוץ מקצועי